De Vrije Uitgevers


Best Value Group B.V.   

Winthontlaan 200
3526 KV  Utrecht
+31650272855



Jeroen van de Rijt, Wiebe Witteveen, Sicco Santema
Best value stroomt
'inzichten uit de praktijk, de jurisprudentie en de wetenschap
9789077951286 | € 26,00 | Leverbaar via het CB

De populariteit van de Best Value-methodiek is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De aanpak kenmerkt zich door transparantie, het inzetten van de beste expertise, door de verantwoordelijkheden voor het eindresultaat op de juiste plek neer te leggen, en nodigt opdrachtnemers/leveranciers uit tot meer creativiteit in het bedenken van value-for-money oplossingen. Inmiddels zijn er honderden projecten in de private en publieke sector met Best Value uitgevoerd. Daaruit zijn veel lessen getrokken, vanuit de rechtszaal, de wetenschap en de praktijk. In dit boek delen Jeroen van de Rijt, Wiebe Witteveen en Sicco Santema, samen met een aantal andere experts, hun ervaringen.

Deel A biedt een aantal verdiepende inzichten, die op onderdelen leiden tot subtiele aanpassingen in de Best Value-methodiek. Het toepassen van Best Value in de publieke sector vereist dat opdrachtgevers volgens de regels van het aanbestedingsrecht werken. Deel B gaat vanuit dat oogpunt in op de jurisprudentie rondom Best Value. Deel C presenteert inzichten uit de wetenschap aan de hand van twee afstudeeronderzoeken. Tenslotte geven in deel D diverse gecertificeerde Best Value-adviseurs hun reflectie op de toepassing van Best Value, ieder vanuit hun persoonlijke perspectief.

Na het succes van Prestatieinkoop, met Best Value naar succesvolle projecten (waarvan er inmiddels meer dan 15.000 exemplaren zijn verkocht) en Best Value werkt is dit de derde titel in de reeks. Best Value stroomt biedt praktische handvatten, reflectie en de nieuwste inzichten in de Best Value-aanpak. Onmisbaar voor iedereen die overweegt met Best Value aan de slag te gaan!


Nederlandstalig | 1e Druk | 2016 | Hardback | 248 Pagina's | Best Value Group B.V. | Afmetingen: 244 x 197 x 30 mm | Gewicht: 689 gr.

€ 26,00  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Jeroen Van de Rijt, Wiebe Witteveen
Best value werkt
'ervaringen uit de praktijk
9789077951248 | € 26,00 | Leverbaar via het CB

Best Value is een manier om de expertise van opdrachtnemers beter te benutten en ketensamenwerking te verbeteren. De opdrachtgever krijgt vooraf een goed inzicht in de risico's, planning en te leveren prestaties van het project; de opdrachtnemer krijgt de ruimte om het project naar eigen inzicht naar een zo goed mogelijk resultaat te leiden. Het resultaat: voordelen voor beide partijen. Hogere kwaliteit, minder onverwachte kosten, meer winstperspectief en minder tijdverlies door discussie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. De afgelopen jaren is de toepassing van de Best Value-aanpak enorm gegroeid. Inmiddels zijn meer dan tweehonderd projecten met Best Value uitgevoerd. In dit boek, uitgegeven door de Vereniging Best Value Nederland, bundelen Jeroen van de Rijt en Wiebe Witteveen samen met ruim twintig gecertificeerde Best Value adviseurs hun ervaringen. Hiermee wordt concreet invulling gegeven aan het doel van de vereniging: het delen van kennis. Het boek geeft een bloemlezing van uiteenlopende Best Value-projecten, in de publieke en private sector, groot en klein, met eenvoudige en complexe opdrachten en vanuit verschillende invalshoeken. Dit boek geeft inzicht in de 'state of the art' van Best Value toepassingen, zowel in de inkoopfase als in de uitvoering. Sicco C. Santema, voorzitter Vereniging Best Value Nederland

Nederlandstalig | 1e Druk | 2014 | Hardback | 264 Pagina's | Best Value Group B.V. | Afmetingen: 244 x 200 x 31 mm | Gewicht: 804 gr.

€ 26,00  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Jeroen van de Rijt, Wiebe Witteveen
Relationele Contracten
'Bouwen aan vertrouwen: inkoop en contractmanagement in dynamische tijden
9789077951323 | € 39,00 | Leverbaar via het CB

• Wat zijn relationele contracten? • Wanneer is een relationeel contract logisch om te kiezen en wanneer niet? • Waarom schrijven we eigenlijk contracten? • Wat is de meerwaarde van het opnemen van sociale normen in een contract? • Hoe komt het dat partijen elkaar onredelijk vinden, maar hun eigen gedrag als redelijk beschouwen? • Hoe ziet een uitkomstgericht contract eruit? • Welk inkoopproces hoort bij welke samenwerkingsrelatie? • Hoe creëren partijen vertrouwen in een relatie? • Wat zijn de ervaringen van andere organisaties met relationele contracten? In dit boek gaan Jeroen van de Rijt en Wiebe Witteveen in op bovenstaande vragen en beschrijven zij nut en noodzaak van relationele contracten. Door de coronacrisis zijn veel contracten onder druk komen te staan. Partijen bevinden zich tegenover elkaar en proberen risico’s naar elkaar te schuiven. Welke toegevoegde waarde hebben contracten dan eigenlijk? De nieuwe werkelijkheid vraagt om flexibele contracten. Geen traditionele opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie meer, maar juist een verhouding waarin de relatie en de belangen van beide partijen centraal staan. Om wendbaar op toekomstige uitdagingen te kunnen inspelen zijn goed ontworpen relationele contracten nodig. Een relationeel contract is gericht op een langlopende strategische samenwerking tussen partijen. Die samenwerking is niet zozeer gericht op het verkopen van producten of diensten, maar komt tot stand om de belangen van de deelnemende partijen op elkaar af te stemmen en om een gezamenlijk afgesproken doel te bereiken. In dit boek zetten Jeroen van de Rijt en Wiebe Witteveen dit uiteen en beschrijven ze het hoe en waarom van relationele contracten. Net zoals hun succesvolle boeken over de Best Value aanpak is “Relationele Contracten” weer een praktisch boek, gericht op het geven van concrete ondersteuning bij het inrichten van klant-leverancierrelaties. Voor inkopers, inkoopadviseurs en contractmanagers. Voor accountmanagers, verkopers, bidmanagers en commercieel managers. En ook voor juristen, door en speciale bijdrage van Gijs Verberne en Bart van Reeken van advocatenkantoor Van Doorne in deel 5 van het boek. Eigenlijk voor iedereen die een beter begrip van en een betere grip op klant-leverancierrelaties wil krijgen. Om daarmee meer gesteld te staan voor de dynamiek in de markt en de randvoorwaarden te creëren voor gezamenlijk succes, gebaseerd op vertrouwen en het afstemmen van de onderlinge belangen.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2021 | Hardback | 320 Pagina's | Best Value Group B.V. | Afmetingen: 243 x 200 x 33 mm | Gewicht: 887 gr.

€ 39,00  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis