De Vrije Uitgevers

Is een aansluiting zinvol?

Er zijn veel kleine, startende uitgevers die enthousiast beginnen met één of twee boeken te laten drukken, en dan nog een afzetmarkt zoeken, en hopen die via de boekhandel te bereiken.

Over het algemeen geldt echter: de boekhandel is een goede katalysator van de bestaande verkoop. Als uw boek sowieso wel verkoopt, dan zal een aansluiting de verkoop enorm kunnen doen groeien. Daarentegen is het beschikbaar maken van uw boek(en) aan de boekhandels absoluut geen garantie dat u uw boek(en) gaat verkopen. Met andere woorden: "als mijn boek maar eenmaal bij de boekhandels ligt, verkoopt het wel" is eigenlijk altijd een illusie. Eérst moet er interesse in uw boek zijn, dan volgt de verkoop. Zonder die interesse koopt de boekhandel uw boek immers niet eens in.

Een aansluiting bij het Centraal Boekhuis, en dus bij De Vrije Uitgevers, valt te overwegen indien:

  • U zeker weet (of sterk vermoedt), dat er een markt is voor uw boek(en), bijvoorbeeld omdat het al via andere kanalen goed verkoopt.
  • Uw boek(en) een goede (landelijke) publiciteit hebben, of u er voor zorgt dat ze die nog krijgen.
  • U om andere redenen zeker weet dat de boekhandel uw boek wil afnemen - anders dan de kwaliteit van uw boek (die de boekhandel op afstand namelijk niet kan inschatten).

 

Verkoop via een eigen website kan een goed alternatief zijn voor een aansluiting bij ons, met name voor specialistische non-fictie boeken. Er wordt tegenwoordig immers meer geGoogled dan naar boekhandels gelopen.

Indien u niet zeker bent of uw boek wel voldoende gaat verkopen, kunt u ook denken aan Publishing On Demand.

 

Zie ook:

 

 

 






Brochure De Vrije Uitgevers 2018

06 december 2018

= Onze feestdagenbrochure is weer verzonden aan de boekhandel! Wil je online een

Over het boek DIVA

17 oktober 2018

= In 'Diva' maken we kennis met een hoogst intelligente vrouw die een