De Vrije Uitgevers


Phronese, Uitgeverij   

Oostersingel 7
4101 GE  Culemborg
06-46325208

https://www.uitgeverijphronese.nl/


Joop Berding
'Ik ben ook een mens'
'Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt
9789490120306 | € 20,95 | Leverbaar via het CB

‘Glashelder. Erudiet. Ontroerend.’ – onderwijsfilosofie.nl ‘Joop Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt. Weliswaar zijn zij belangrijke figuren uit een voorbije tijd, maar door de manier waarop Berding ze samen ten tonele voert blijken ze ineens een grote inspiratiebron te vormen voor hedendaagse opvoeding en onderwijs. Is een kind van zichzelf al een sociaal functionerend mens, of moet het daartoe worden opgevoed? Is het onderwijs bedoeld om de wereld te verbeteren? En waaraan ontlenen docenten hun pedagogisch gezag? Een échte aanrader voor iedereen die graag nog meer aan het denken gezet wil worden over opvoeding en onderwijs.’ – Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek Joop Berding (1954) is pedagoog en publicist.

Nederlandstalig | 3e Druk | 2018 | Paperback / softback | 244 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 215 x 145 x 18 mm | Gewicht: 472 gr.

€ 20,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Karin Westerbeek
'Mevrouw, mag ik eerder weg?'
'Columns over hoe een onderwijsadviseur het eraf brengt als leraar
9789490120566 | € 20,95 | Leverbaar via het CB

Na jaren werkzaam te zijn geweest als onderwijsonderzoeker en onderwijsadviseur langs de zijlijn, vond Karin Westerbeek het tijd om zelf voor de klas te gaan staan. Haar ervaringen tekende ze in columnvorm op. Deze worden nu gebundeld in dit boek. Een deel verscheen eerder in het onderwijstijdschrift Didactief. ‘Mevrouw, mag ik eerder weg?’ is een vermakelijke bundel over hoe een onderwijsadviseur met vallen en opstaan het leraarschap onder de knie krijgt, maar zich en passant ook verwondert over alles wat al die tijd hetzelfde is gebleven. Karin Westerbeek is werkzaam als raadsadviseur bij de Onderwijsraad en als lerares Nederlands op een vo-school. Ze schrijft maandelijks een column voor tijdschrift Didactief.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2023 | Paperback / softback | 128 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 215 x 145 x 11 mm | Gewicht: 254 gr.

€ 20,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Karin Westerbeek
'Mevrouw, mag ik eerder weg?'
'Columns over hoe een onderwijsadviseur het eraf brengt als leraar
9789490120580 | € 9,99 | Leverbaar via het CB

Na jaren werkzaam te zijn geweest als onderwijsonderzoeker en onderwijsadviseur langs de zijlijn, vond Karin Westerbeek het tijd om zelf voor de klas te gaan staan. Haar ervaringen tekende ze in columnvorm op. Deze worden nu gebundeld in dit boek. Een deel verscheen eerder in het onderwijstijdschrift Didactief. 'Mevrouw, mag ik eerder weg?' is een vermakelijke bundel over hoe een onderwijsadviseur met vallen en opstaan het leraarschap onder de knie krijgt, maar zich en passant ook verwondert over alles wat al die tijd hetzelfde is gebleven. Karin Westerbeek is werkzaam als raadsadviseur bij de Onderwijsraad en als lerares Nederlands op een vo-school. Ze schrijft maandelijks een column voor tijdschrift Didactief.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2023 | E-boek Epub | 128 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 9,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Paul Kirschner, Jim Heal, Carl Hendrick
De kunst en kunde van het lesgeven
'Baanbrekende literatuur over lesgeven en lerareneffectiviteit en de betekenis daarvan voor de praktijk
9789490120597 | € 29,99 | Leverbaar via het CB

Naar wat een uitmuntend leraar is en doet, is veel onderzoek gedaan. In dit boek bespreken de auteurs 30 baanbrekende onderzoeken naar hoe wij leren (cognitieve psychologie en onderwijswetenschappen) en lerareneffectiviteit. Bij ieder onderzoek vatten ze samen wat het onderzoek betekent en welke lessen er geleerd kunnen worden voor de dagelijkse praktijk. Aan bod komen: • Hoe leraren zich doorontwikkelen na hun opleiding • Hoe curriculum en didactiek opgebouwd kunnen worden • Welke didactische technieken het beste werken • Op welke manier didactische vakkennis van belang is • Hoe leraren functioneren in een lessituatie • Hoe lesstof het beste getoetst kan worden Tot slot staat het boek stil bij wat er over het algemeen ontbreekt in de opleiding van leraren en wat daaraan gedaan kan worden. Dit boek biedt duidelijke aanwijzingen voor leraren, schoolleiders, lerarenopleiders en leraren-in-opleiding om een effectieve lespraktijk vorm te geven. De oorspronkelijke Engelse uitgave ontving in 2023 de prijs voor Outstanding Book van de Association for Educational Communications & Technology. Paul Kirschner is emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit, gasthoogleraar aan de Thomas More Hogeschool in België en eigenaar van kirschner-ED, een onderwijswetenschappelijk adviesbureau. Carl Hendrick promoveerde in de onderwijskunde aan King’s College London en heeft een aantal jaren lesgegeven, zowel in het openbaar als in het privéonderwijs. Hij is professor of Evidence-Informed Learning and Teaching aan de Academica University of Applied Sciences. Jim Heal promoveerde in Onderwijskundig Leiderschap aan de Harvard University Graduate School of Education. Hij werkt bij Deans for Impact, een Amerikaanse stichting die zich richt op het hervormen van lerarenopleidingen. Hij is ook professor of Evidence-Informed Educational Leadership aan de Academica University of Applied Sciences.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2023 | Paperback / softback | 384 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 244 x 175 x 33 mm | Gewicht: 992 gr.

€ 29,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



René Kneyber, Jelmer Evers
De ladder naar autonomie

9789490120122 | € 9,99 | Leverbaar via het CB

In vergelijking met hun collega’s in andere landen hebben Nederlandse leraren veel autonomie, maar desondanks klagen zij regelmatig over een gebrek aan professionele ruimte. Onderwijsinnovatie en -verbetering komen maar moeizaam van de grond. In dit vervolg op Het Alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! gaan verschillende auteurs, onder wie Gert Biesta, Edith Hooge, Marco Snoek, Hester IJsseling en Alderik Visser, in op deze vreemde paradox in het Nederlandse onderwijs. Daarbij komen onderwerpen aan bod zoals vertrouwen en controle, teacher leadership, de docent als netwerker en zelfbestuur van leraren. René Kneyber is docent wiskunde, lid van de Onderwijsraad en columnist voor Trouw. Jelmer Evers is docent geschiedenis en werd in 2015 genomineerd voor de Global Teacher Prize. In 2013 brachten zij samen de voorganger van dit boek uit, en in 2015 verscheen hun internationale boek Flip the System: Changing Education from the Ground Up.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2015 | E-boek Epub | 167 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 9,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



René Kneyber, Dorien Zevenbergen
De sluipende crisis
'Waarom het onderwijs niet beter wordt
9789490120313 | € 15,45 | Leverbaar via het CB

Tien jaar na het beroemde rapport-Dijsselbloem is het nog steeds slecht gesteld met het onderwijsbeleid. De onderwijskwaliteit op tal van gebieden daalt of blijft gelijk. Allerlei recente pogingen om het onderwijs te verbeteren, zoals de rekentoets en het lerarenregister, strandden. Als verklaring voor dit falen wijst ‘Den Haag’ vaker dan niet de beschuldigende vinger naar besturen, scholen en leraren; zij zouden de reden zijn dat de overheid zijn ambities niet kan waarmaken. Maar in dit essay pleiten de auteurs voor een ander perspectief. Zij laten zien hoe falend beleid besturen, scholen, leraren en leerlingen telkens tot mislukken verdoemd, en dat een gebrek aan lerend vermogen van de overheid hieraan ten grondslag ligt. René Kneyber (1978) is docent wiskunde, kroonlid van de Onderwijsraad, en columnist voor Trouw. Hij schreef diverse boeken waaronder Het Alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! en Toetsrevolutie. Dorien Zevenbergen (1985) is beleidsadviseur onderwijs en heeft gewerkt bij het Ministerie van OCW, de gemeente Amsterdam en de Onderwijsinspectie.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2018 | Paperback / softback | 104 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 200 x 125 x 9 mm | Gewicht: 169 gr.

€ 15,45  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Gert Biesta
De terugkeer van het lesgeven

9789490120443 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een ‘coach’ zijn of een ‘lerende onder lerenden’ en leerlingen moeten vooral ‘autonoom leerstof tot zich kunnen nemen’. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, in plaats daarvan houdt hij een pleidooi voor een ‘derde weg’ waarin het werk van leraren integraal onderdeel van het onderwijs blijft. Gert Biesta is als Professor of Education werkzaam in het Department of Education van Brunel University London en Onderwijs, Opleiding en Vorming op de nivoz-leerstoel aan de Universiteit voor Humanistiek. Daarnaast is hij visiting professor bij nla University College, Bergen, Noorwegen.Hij is sinds 2015 geassocieerd lid van de Onderwijsraad.

Nederlandstalig | 4e Druk | 2021 | Paperback / softback | 182 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 214 x 146 x 16 mm | Gewicht: 353 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Tom Sherrington, Oliver Caviglioli
Doorloopjes
'Een visuele ontwerpgids voor leraren
9789490120405 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

NAOMI SMITS: Vijftig manieren om je onderwijs te verbeteren met inzichten uit de cognitieve wetenschap.: dit klinkt als muziek in de oren. In woord en beeld leggen Tom Sherrington en Oliver Caviglioli niet alleen het ‘waarom’ en ‘hoe’ uit, maar verrassen ze je ook met vijftig effectieve strategieën om je onderwijs te upgraden. De auteurs hebben deze zogeheten ‘doorloopjes’ lekker overzichtelijk en inhoudelijk verdeeld. Een feest om te lezen, een groter feest om deze doorloopjes in de les toe te passen. Met recht een must-read voor alle leerkrachten. VALENTINA DEVID Ben je leraar en wil je je best verdiepen in wat goed onderwijs is en welke strategieën effectief zijn, maar heb je niet veel tijd? Dan moet je absoluut dit boek lezen van Tom Sherrington en Oliver Caviglioi lezen. In dit beknopte en zeer overzichtelijke boekje komen allerlei tips & tricks aan bod die voor iedere docent interessant en van toepassing zijn. Wat zo fijn is aan dit boek is dat het gebruikmaakt van dubbel codering (de tekst wordt ondersteund met illustraties), waardoor je er meteen een beeld bij krijgt. Een echte aanrader dus! DYLAN WILIAM Doorloopjes is een buitengewoon goed hulpmiddel om leraren te helpen hun onderwijs te verbeteren, zoals je mag verwachten van Tom Sherrington en Oliver Caviglioli. Maar het is ook een prachtig geïllustreerde tour langs het belangrijkste denken over onderwijs. Lesgeven is zo’n complexe onderneming dat een volledige gids naar excellent onderwijs natuurlijk onmogelijk is, maar dit boek komt tot nu toe het verste. Onmisbaar voor iedereen die onderwijs wil verbeteren. DOMINIQUE SLUIJSMANS Evidence-informed denken en handelen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vraagt van scholen dat ze dit ‘weten wat werkt’ werkend krijgen in de complexiteit en onvoorspelbaarheid van elke onderwijssituatie. Doorloopjes toont dat de kracht van onderwijs is verankerd in de dagelijkse interactie tussen leerlingen en leraren én tussen leerlingen onderling. De rijkheid aan handvatten die Doorloopjes biedt, sluit naadloos aan op de ingeslagen weg van een presteercultuur naar een leercultuur waarin succeservaringen voor alle leerlingen vooropstaan.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2021 | Paperback / softback | 166 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 210 x 148 x 12 mm | Gewicht: 416 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Tom Sherrington, Oliver Caviglioli
Doorloopjes 2
'Coachen op didactiek in 5 stappen
9789490120504 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

Lucelle Deneer Docent Teacher College Windesheim, ambassadeur Leraar 24 en De baan van het Leven Doorloopjes is de inspiratie die ik graag tot mijn beschikking had gehad toen ik zelf aan de lerarenopleiding begon. Als lerarenopleider kan ik nu met Doorloopjes studenten actief laten nadenken over hun ontwikkelingsvraagstuk en hun handelen in de onderwijspraktijk. Bovendien nodigt het uit tot netwerklezen en het voeren van discussies over hoe zij zich tot de genoemde onderzoekers en auteurs verhouden. Hannah Bijlsma Inspecteur po/vo, leraar, onderzoeker Dit boek presenteert tweeënvijftig nieuwe Doorloopjes waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze lessen effectief maken. Heerlijk overzichtelijk en direct toepasbaar in de praktijk. Na het lezen van dit boek is het duidelijk: leraren hebben het mooiste en veelzijdigste beroep dat er is. Paul Kirschner Emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit Ik noem Doorloopjes het onderwijswetenschappelijk equivalent van grafische romans. Caviglioli en Sherrington leren de docent steeds in woord en beeld over het hoe, wat en waarom van onderwijskundig onderzoek, en hoe dit kan worden toegepast voor effectief, efficiënt en bevredigen onderwijs in de praktijk. Hilly Drok Docent Nederlands, trainer bij Toetsrevolutie Er zijn weinig boeken die de docentprofessionalisering zo doelgericht en tegelijk eenvoudig ondersteunen als Doorloopjes. Door het praktische karakter leent dit boek zich buitengewoon goed voor onderwijsverbetering, zowel op individueel niveau als in teamverband. Daarmee biedt dit boek volop handvatten om de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te overbruggen.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2022 | Paperback / softback | 172 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 209 x 148 x 14 mm | Gewicht: 420 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Tom Sherrington, Oliver Caviglioli
Doorloopjes 3
'Een gids om stapsgewijs je onderwijs te verbeteren
9789490120559 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

Saadet Ertas - Docent Engels Doorloopjes is de ultieme gids voor elke docent die leerlingen wil inspireren om te leren, te groeien en te bloeien. Dit praktische boek bevat praktische tips, trucs en inspirerende voorbeelden, ondersteund door filmpjes waarin docenten hun good practices delen. Kortom, een must-read voor alle docenten! Renske de Kleijn - Onderwijsonderzoeker UMC Utrecht De Doorloopjes-boekenreeks vat een schat aan onderwijswetenschappelijke kennis samen op een behapbare en vrolijke manier. Ook zelf doe ik er telkens weer nieuwe inzichten uit op. Een mooie inspiratiebron voor op je bureau of als gespreksopener in teamruimtes. Emin Kececi Meester met dromen Doorloopjes 3 van Tom Sherrington & Oliver Caviglioli is een essentiële gids voor elke leraar die transformatieve groei wil ontsluiten in het klaslokaal. Ontdek, leer en inspireer met dit meesterwerk! Annet Kil Bestuurder Streven naar een verbetercultuur in al onze klassen, scholen en ons onderwijs: elke dag samen een beetje beter worden. Dat is wat veel collega’s en mij drijft: iedere dag weer. Doorloopjes helpen daarbij: stap voor stap, samen voorwaarts! Loop jij ook mee?

Nederlandstalig | 1e Druk | 2023 | Paperback / softback | 190 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 210 x 148 x 14 mm | Gewicht: 471 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



René Kneyber, Dominique Sluijsmans, Valentina Devid, Blanca Wilde López
Formatief handelen
'Van instrument naar ontwerp
9789490120481 | € 20,95 | Leverbaar via het CB

Veel scholen en opleidingen zijn of willen aan de slag met formatief handelen. Of het nu is om leerlingen en studenten te motiveren, hun zelfsturing te vergroten of om een betere balans te vinden tussen onderwijs en toetsing. Docenten zoeken echter vooral naar concrete manieren om formatief handelen te organiseren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Hoe kan formatief handelen bijdragen aan een succesvol leerproces voor de leerling of student, maar ook aan een succesvol instructieproces voor de leraar en docent? In dit boek schetsen de auteurs aan welke uitvoeringsprincipes formatief handelen trouw moet blijven om van praktische en inhoudelijke betekenis te kunnen zijn. Ook maken ze duidelijk hoe docenten feedback effectiever en efficiënter kunnen inzetten, en welke essentiële rol de ‘vergeten strategie’ van kwaliteitsbesef bijbrengen hierin speelt. Kernboodschap van het boek is dat een geslaagde implementatie van formatief handelen en feedback in lessen begint bij een doordacht onderwijsontwerp. Als een docent immers een helder beeld heeft op de beoogde onderwijsdoelen en de samenhang tussen deze doelen, geeft dit houvast hoe formatief handelen in de dagelijkse didactiek zo optimaal mogelijk kan worden vormgegeven. Dit boek is geschikt voor leraren, docenten, leidinggevenden en curriculumontwikkelaars van primair tot hoger onderwijs. De auteurs van dit boek zijn experts op het gebied van formatief handelen, feedback een curriculumontwerp en werken samen binnen Toetsrevolutie.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2022 | Paperback / softback | 112 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 224 x 155 x 9 mm | Gewicht: 308 gr.

€ 20,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Philippe Meirieu
Frankenstein en de pedagogiek
'Over de mythe van maakbaarheid in opvoeding en onderwijs
9789490120429 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

Ieder die opvoedt of lesgeeft wordt dagelijks geconfronteerd met een onontkoombare realiteit: je ontmoet iemand die afhankelijk is van jou en van wie ‘iets’ gemaakt moet worden, maar op wiens vrijheid jouw wil geen greep heeft. Aan de hand van de wonderlijke geschiedenis van dokter Frankenstein en zijn fameuze maaksel beschrijft de bekende, Franse pedagoog Philippe Meirieu in dit boek deze typische, pedagogische onderneming. Daarbij gaat hij op zoek naar ideeën die kunnen helpen om een opvoedingsrelatie niet, zoals in het beroemde verhaal van Frankenstein,in een nachtmerrie te laten eindigen. Moet je daarvoor elk voornemen om van de ander ‘iets’ te ‘maken’ opgeven, en zo ja, verval je dan niet in een gevoel van onmacht en fatalisme? Met andere woorden: kun je een opvoeder zijn zonder een dokter Frankenstein te zijn? Philippe Meirieu (1949) is in Frankrijk een bekende pedagoog. Hij was hoogleraar aan de Universiteit Lumière Lyon 2 en als adviseur betrokken bij belangrijke onderwijshervormingen in Frankrijk, waaronder die van de lerarenopleidingen. In het Nederlands verscheen al eerder zijn boek 'Pedagogiek: de plicht om weerstand te bieden'.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2021 | Paperback / softback | 148 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 214 x 144 x 13 mm | Gewicht: 291 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Gert J.J. Biesta
Het leren voorbij
'Democratisch onderwijs voor een menselijke toekomst
9789490120177 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

Sinds de verlichting staat het moderne opvoedings- en onderwijsproject in het teken van het bevorderen van de vrijheid en zelfstandigheid van het kind. Hierbij wordt vaak uitgegaan van claims over de ware aard of de ware natuur van de mens. In dit boek vraagt onderwijspedagoog Gert Biesta zich af wat het zou betekenen voor opvoeding en onderwijs wanneer we de vraag van het mens-zijn niet vooraf invullen, maar ons radicaal open stellen voor het nieuwe begin dat zich aandient met ­ieder kind. Gert Biesta is als Professor of Education verbonden aan het Department of Education van Brunel University London en bekleedt de NIVOZ-leerstoel voor de pedagogische dimensies voor onderwijs, opleiding en vorming aan de Universiteit voor Humanistiek. Dit boek verscheen in 2006 in het Engels, en is inmiddels vertaald in het Zweeds, Deens, Portugees en Chinees. In 2008 won het de Critics' Choice Book Award van de American Educational Studies Association. "Enorm inspirerend!" - Sultan Göksen, lerares, docentenopleider en columnist.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2016 | Hardback | 240 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 222 x 150 x 17 mm | Gewicht: 382 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Gert Biesta
Het leren voorbij
'Democratisch onderwijs voor een menselijke toekomst
9789490120269 | € 14,99 | Leverbaar via het CB

Sinds de verlichting staat het moderne opvoedings- en onderwijsproject in het teken van het bevorderen van de vrijheid en zelfstandigheid van het kind. Hierbij wordt vaak uitgegaan van claims over de ware aard of de ware natuur van de mens. In dit boek vraagt onderwijspedagoog Gert Biesta zich af wat het zou betekenen voor opvoeding en onderwijs wanneer we de vraag van het mens-zijn niet vooraf invullen, maar ons radicaal open stellen voor het nieuwe begin dat zich aandient met ­ieder kind. Gert Biesta is als Professor of Education verbonden aan het Department of Education van Brunel University London en bekleedt de NIVOZ-leerstoel voor de pedagogische dimensies voor onderwijs, opleiding en vorming aan de Universiteit voor Humanistiek. Dit boek verscheen in 2006 in het Engels, en is inmiddels vertaald in het Zweeds, Deens, Portugees en Chinees. In 2008 won het de Critics' Choice Book Award van de American Educational Studies Association. "Enorm inspirerend!" - Sultan Göksen, lerares, docentenopleider en columnist.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2017 | E-boek Epub | Phronese, Uitgeverij

€ 14,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Gert J.J. Biesta
Het prachtige risico van onderwijs

9789490120092 | € 9,99 | Leverbaar via het CB

'Gert Biesta, een briljante academicus met een gul hart, verstevigt met Het prachtige risico van onderwijs zijn positie als internationaal leider in de onderwijsfilosofie.' - Lynda Stone, Universiteit van North Carolina 'Een intellectuele kanonskogel' - Simon Verwer, Denkfiguur en leraar 'Dit boek laat een kwaliteit van denken en redeneren zien die zeldzaam is in deze tijd.' - Learning Space In dit visionaire boek houdt onderwijspedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema's van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipatie, democratie en virtuositeit werkt Biesta zijn boodschap uitvoerig uit: we kunnen onderwijs niet begrijpen als een krachtig, productieachtig proces, maar enkel als een zwak, existentieel proces. Hij laat zien dat we in het onderwijs doelen breder moeten stellen dan alleen meetbare opbrengsten en resultaten, en betoogt op onovertroffen wijze dat als onderwijs wil slagen, dat door niemand kan worden afgedwongen. In 2014 werd dit boek bekroond met de Outstanding Book Award in division B 'Curriculum Studies' door de American Educational Research Association.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2015 | E-boek Epub | Phronese, Uitgeverij

€ 9,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Gert Biesta
Het prachtige risico van onderwijs

9789490120382 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

‘Een intellectuele kanonskogel’– Simon Verwer, leraar filosofie en Frans. ‘Biesta breekt een lans voor de professionaliteit van leraren.’– Machiel Karels, Wij-leren.nl ‘Dit boek laat een kwaliteit van denken en redeneren zien die zeldzaam is in deze tijd.’ – Learning Space In dit visionaire boek houdt pedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema’s van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipatie, democratie en virtuositeit werkt Biesta zijn boodschap uitvoerig uit: we kunnen onderwijs niet begrijpen als een krachtig, productieachtig proces, maar enkel als een zwak, existentieel proces. Hij laat zien dat we in het onderwijs doelen breder moeten stellen dan alleen meetbare opbrengsten en resultaten, en betoogt op onovertroffen wijze dat als onderwijs wil slagen, dat door niemand kan worden afgedwongen. In 2014 werd dit boek bekroond met de Outstanding Book Award in division B ‘Curriculum Studies’ door de American Educational Research Association. Van de Nederlandse editie zijn inmiddels meer dan tienduizend exemplaren verkocht.

Nederlandstalig | 14e Druk | 2020 | Paperback / softback | 232 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 215 x 145 x 19 mm | Gewicht: 450 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Joop Berding
Ik ben ook een mens
'opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt
9789490120153 | € 9,99 | Leverbaar via het CB

'Joop Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt. Weliswaar zijn zij belangrijke figuren uit een voorbije tijd, maar door de manier waarop Berding ze samen ten tonele voert blijken ze ineens een grote inspiratiebron te vormen voor hedendaagse opvoeding en onderwijs. Is een kind van zichzelf al een sociaal functionerend mens, of moet het daartoe worden opgevoed? Is het onderwijs bedoeld om de wereld te verbeteren? En waaraan ontlenen docenten hun pedagogisch gezag? Een échte aanrader voor iedereen die graag nog meer aan het denken gezet wil worden over opvoeding en onderwijs.' - Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek Joop Berding (1954) werkt als docent en onderzoeker bij het Instituut voor Sociale Opleidingen en het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2016 | E-boek Epub | 199 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 9,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



David Didau
Kinderen slimmer maken
'Een pleidooi om de verschillen te verkleinen
9789490120535 | € 29,99 | Leverbaar via het CB

Wie zou er niet slimmer willen worden? Welke ouders willen dat niet voor hun kind? Welke leraar wil dat niet voor diens leerlingen? Voor David Didau leken de antwoorden op deze vragen voor de hand liggend. Maar toen hij onderzoek begon te doen naar het onderwerp intelligentie kwam hij erachter dat de meeste mensen zich ongemakkelijk voelen bij het idee om de intelligentie van kinderen te meten en te verbeteren. Maar dat ongemak is onterecht, betoogt Didau in dit boek, dat leunt op waardevolle inzichten uit de psychologie, sociologie, filosofie en cognitieve wetenschap. Intelligentie is minder aangeboren dan vaak wordt aangenomen, en de omgeving doet ertoe, met name voor kinderen uit kansarme milieus – die niet alleen meer te winnen hebben, maar ook meer kunnen winnen als volwassenen zich inspannen om ze slimmer te maken. In dit boek schetst Didau talrijke inzichten over hoe onderwijsgevenden en schoolleiders de school en het curriculum kennisrijker kunnen inrichten. Zijn hoop is dat de meest prikkelende vraag: ‘Kan ik hier kinderen slimmer mee maken?’ bij de lezer zal blijven resoneren. David Didau is voormalig docent Engels en woonachtig in het Verenigd Koninkrijk. Hij is auteur van verschillende boeken over onderwijs, en een prominente en provocatieve stem op sociale media. Tegenwoordig is hij fulltime schrijver, spreker en adviseur. Zijn blog, The Learning Spy, is een van de meest invloedrijke blogs. In het Nederlands verscheen eerder zijn boek Psychologie in de klas.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2023 | Paperback / softback | 354 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 224 x 153 x 29 mm | Gewicht: 744 gr.

€ 29,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



David Didau
Kinderen slimmer maken
'Een pleidooi om de verschillen te verkleinen
9789490120542 | € 14,99 | Leverbaar via het CB

Wie zou er niet slimmer willen worden? Welke ouders willen dat niet voor hun kind? Welke leraar wil dat niet voor diens leerlingen? Voor David Didau leken de antwoorden op deze vragen voor de hand liggend. Maar toen hij onderzoek begon te doen naar het onderwerp intelligentie kwam hij erachter dat de meeste mensen zich ongemakkelijk voelen bij het idee om de intelligentie van kinderen te meten en te verbeteren. Maar dat ongemak is onterecht, betoogt Didau in dit boek, dat leunt op waardevolle inzichten uit de psychologie, sociologie, filosofie en cognitieve wetenschap. Intelligentie is minder aangeboren dan vaak wordt aangenomen, en de omgeving doet ertoe, met name voor kinderen uit kansarme milieus - die niet alleen meer te winnen hebben, maar ook meer kunnen winnen als volwassenen zich inspannen om ze slimmer te maken. In dit boek schetst Didau talrijke inzichten over hoe onderwijsgevenden en schoolleiders de school en het curriculum kennisrijker kunnen inrichten. Zijn hoop is dat de meest prikkelende vraag: 'Kan ik hier kinderen slimmer mee maken?' bij de lezer zal blijven resoneren. David Didau is voormalig docent Engels en woonachtig in het Verenigd Koninkrijk. Hij is auteur van verschillende boeken over onderwijs, en een prominente en provocatieve stem op sociale media. Tegenwoordig is hij fulltime schrijver, spreker en adviseur. Zijn blog, The Learning Spy, is een van de meest invloedrijke blogs. In het Nederlands verscheen eerder zijn boek Psychologie in de klas.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2023 | E-boek Epub | 312 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 14,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Elske van den Boom, Cindy Poortman, Siebrich de Vries, Kim Schildkamp
Leiderschap voor onderwijsontwikkeling
'Van idee naar duurzame PLG
9789490120450 | € 20,95 | Leverbaar via het CB

Werken met Professionele Leergemeenschappen (zoals datateams en Lesson Study) is een mooie manier om aan schoolontwikkeling te werken. Echter, het blijkt voor dit type van professionalisering een uitdaging te zijn om duurzame onderwijsverbetering te realiseren. Na een eerste enthousiaste periode daalt het animo en verdwijnt deze vorm van professioneel leren weer naar de achtergrond. In een serie schoolportretten brengen de onderzoekers en auteurs van dit boek in kaart welke factoren bijdragen aan de duurzaamheid van professionele leergemeenschappen. Hiervoor deden zij onder andere intensieve observaties en namen interviews af bij 15 meest invloedrijke leden van scholen. Een belangrijke conclusie van dit boek is dat schoolleiderschap ertoe doet en het biedt praktische tips voor schoolleiders om de belangrijkste lessen te vertalen naar de eigen schoolcontext. Dit boek kwam tot stand als onderdeel van een door NRO gesubsidieerd project ‘De rol van schoolleiderschap bij duurzame onderwijsverbetering’.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2021 | Paperback / softback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 224 x 155 x 11 mm | Gewicht: 277 gr.

€ 20,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



René Kneyber
Neem gewoon ontslag
'columns en verhalen over onderwijs
9789490120252 | € 7,99 | Leverbaar via het CB

Leraren zouden weleens wat gevaarlijker mogen zijn. In Neem gewoon ontslag, een bundel met columns en verhalen, geeft René Kneyber zelf het goede voorbeeld. Vlijmscherp en met veel ironie analyseert hij de politieke en maatschappelijke ontwikkelingen rondom het onderwijs. René Kneyber (1978) is docent wiskunde en kroonlid van de Onderwijsraad. Hij schreef diverse boeken waaronder Het Alternatief: Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! en Toetsrevolutie. Tweewekelijks verzorgt hij een column in Trouw. "Een van de invloedrijkste docenten van Nederland." Volkskrant "Zijn columns zijn altijd boeiend, en weleens charmant." Meester Bart "Kneyber is symbool van een hoopgevende trend." Scienceguide

Nederlandstalig | 1e Druk | 2017 | E-boek Epub | 152 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 7,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



René Kneyber
Orde houden

9789490120375 | € 20,95 | Leverbaar via het CB

Met de orde in de Nederlandse lessen is het slecht gesteld. Vergeleken met hun internationale collega’s moeten leraren in Nederland lang wachten tot de leerlingen stil zijn en ze met de les kunnen beginnen, en wordt lestijd onvoldoende effectief benut, zelfs op de betere scholen. Voor orde in de les zijn een heldere structuur, motiverende lessen en een goede relatie met de leerling noodzakelijk, maar ook effectief ingrijpen als het misgaat. Het blijkt ook uit te maken hoe je het schooljaar begint, en daar gaat het regelmatig al mis. Ook houden veel scholen en leraren er opvattingen en praktijken op na die niet stroken met wetenschappelijke inzichten over klassenmanagement, waarvan zijzelf en de leerlingen de dupe worden. In dit boek toont René Kneyber, die zestien jaar lesgaf in het vmbo en daarbuiten, aan de hand van onderzoek, praktische voorbeelden en vele eyeopeners hoe iedereen kan leren om orde te houden, in het voortgezet onderwijs, het speciaal onderwijs en de bovenbouw van het basisonderwijs. Hoe voorkom je nu dat het misgaat? Hoe motiveer je klassen? En hoe kun je consequent zijn zonder je band met de klas te verslechteren? Deze vernieuwde editie van Orde houden is verplichte kost voor iedere leraar-in-opleiding, lerarenopleider, beginnende leerkracht, of ervaren leraar die orde houden moeilijk vindt (al is het maar bij één klas). René Kneyber doceerde wiskunde en heeft veel ervaring met lesgeven in het vmbo. Hij publiceerde in 2009 Orde houden in het vmbo en schreef sindsdien nog meer spraakmakende boeken, zoals Het Alternatief en Toetsrevolutie. Hij schreef vier jaar lang columns voor Trouw en is sinds 2015 kroonlid van de Onderwijsraad.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2020 | Paperback / softback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 226 x 156 x 13 mm | Gewicht: 295 gr.

€ 20,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



René Kneyber
Orde houden
'Vernieuwde editie
9789490120467 | € 12,50 | Leverbaar via het CB

Met de orde in de Nederlandse lessen is het slecht gesteld. Vergeleken met hun internationale collega's moeten leraren in Nederland lang wachten tot de leerlingen stil zijn en ze met de les kunnen beginnen, en wordt lestijd onvoldoende effectief benut, zelfs op de betere scholen. Voor orde in de les zijn een heldere structuur, motiverende lessen en een goede relatie met de leerling noodzakelijk, maar ook effectief ingrijpen als het misgaat. Het blijkt ook uit te maken hoe je het schooljaar begint, en daar gaat het regelmatig al mis. Ook houden veel scholen en leraren er opvattingen en praktijken op na die niet stroken met wetenschappelijke inzichten over klassenmanagement, waarvan zijzelf en de leerlingen de dupe worden. In dit boek toont René Kneyber, die zestien jaar lesgaf in het vmbo en daarbuiten, aan de hand van onderzoek, praktische voorbeelden en vele eyeopeners hoe iedereen kan leren om orde te houden, in het voortgezet onderwijs, het speciaal onderwijs en de bovenbouw van het basisonderwijs. Hoe voorkom je nu dat het misgaat? Hoe motiveer je klassen? En hoe kun je consequent zijn zonder je band met de klas te verslechteren? Deze vernieuwde editie van Orde houden is verplichte kost voor iedere leraar-in-opleiding, lerarenopleider, beginnende leerkracht, of ervaren leraar die orde houden moeilijk vindt (al is het maar bij één klas). René Kneyber doceerde wiskunde en heeft veel ervaring met lesgeven in het vmbo. Hij publiceerde in 2009 Orde houden in het vmbo en schreef sindsdien nog meer spraakmakende boeken, zoals Het Alternatief en Toetsrevolutie. Hij schreef vier jaar lang columns voor Trouw en is sinds 2015 kroonlid van de Onderwijsraad.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2021 | E-boek Epub | 106 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 12,50  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



René Kneyber
Orde houden in het vmbo

9789490120054 | € 14,99 | Leverbaar via het CB

Het vmbo wordt op dit moment getroffen door een enorme ordeproblematiek: steeds vaker ontsporen lessen en deze ontsporingen escaleren steeds meer. Dit komt vooral door de toename van het aantal zorgleerlingen, leerlingen met leer- en gedragsproblemen, in dit onderwijstype (nu 25% van het totaal aantal leerlingen). Zij drukken met hun vaak ernstige leer- en/of gedragsproblematiek nadrukkelijk een negatieve stempel op dit onderwijstype. Zowel startende als ervaren docenten hebben daarom ordeproblemen. Beginnende docenten zijn vaak onvoorbereid op de chaos in klassen en overzien deze niet. Ervaren docenten vinden het moeilijk om op een doeltreffende manier met problemen in de praktijk om te gaan. Al deze docenten zoeken in meer of mindere mate ondersteuning om beter orde in hun lessen te kunnen houden. Daarom biedt `Orde houden in het vmbo' met behulp van best practices en wetenschappelijk onderzoek praktische tips hoe docenten meer orde in hun lessen kunnen houden. Want iedere docent weet wel dat hij consequent moet zijn, maar wat houdt dat nu eigenlijk in? En als er een keer gestraft moet worden, hoe doe je dat dan? Wat zijn de meest problematische momenten in een les? Hoe kan een docent meer `autoriteit' krijgen en hoe kan hij of zij deze autoriteit op een duurzame en verantwoordelijke manier waarborgen en een optimale balans krijgen tussen inspanning en effect? En wat moet een docent aan met leerlingen met een leer- of gedragsstoornis? Op al deze vragen probeert dit boek een antwoord te geven, want in tegenstelling tot wat sommige docenten beweren, is ervaringsdeskundige René Kneyber van mening dat je orde houden wel degelijk kunt leren, namelijk door systematisch en met kennis te handelen. René Kneyber is oprichter van Handelingsbrutaal. Hij geeft met grote regelmaat trainingen en advies rond orde houden en pedagogiek. Al veel docenten hebben inmiddels baat gehad bij zijn heldere en moderne tips.

Nederlandstalig | 2012 | E-boek Epub | 79 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 14,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Philippe Meirieu
Pedagogiek
'de plicht om weerstand te bieden
9789490120184 | € 14,99 | Leverbaar via het CB

"Krachtig en actueel" - Gert Biesta Weerstand ervaren, weerstand leren bieden aan verlangens en leren omgaan met weerstand van anderen: dit zijn fundamentele ervaringen die kinderen in opvoeding en onderwijs moeten meekrijgen. Sterker nog: kinderen hebben er recht op, zo stelt pedagoog Philippe Meirieu in dit boek. Weerstand is in het denken van Meirieu geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen levenshouding. Leraren en opvoeders hebben de verantwoordelijkheid om van weerstand bieden een pedagogische prioriteit te maken. Ze moeten dit bieden aan de torenhoge maatschappelijke verwachtingen van het onderwijs, aan de ouders en leerlingen die een beroep op hen doen en, niet in de laatste plaats, aan zichzelf. Philippe Meirieu (1949) is in Frankrijk de pedagoog bij uitstek. Hij is als adviseur op nationaal niveau betrokken geweest bij belangrijke onderwijshervormingen, waaronder een hervorming van de lerarenopleidingen en een curriculumherziening. Ook is hij actief als politicus, de laatste jaren als vice-president van de regio Rhône-Alpes, met in zijn portefeuille het thema 'een leven lang leren'.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2016 | E-boek Epub | 107 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 14,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Gert Biesta, Maartje Janssens
Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap
'Over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs
9789490120412 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

Naar onderwijs wordt veel onderzoek gedaan, maar de inzichten hieruit weten de praktijk moeilijk te bereiken. De pedagogiek is een wetenschap die hierbij kan helpen. Ze kan het beste gekarakteriseerd worden als een handelingswetenschap – een wetenschap van en voor het handelen –, en in het bijzonder een betrokken handelingswetenschap. De pedagogiek is erop uit om ‘dienstbaar inzicht’ te ontwikkelen voor het handelen in de opvoedings- en onderwijspraktijk. De aandacht is daarbij allereerst gericht op het handelen van leraren en opvoeders, en het gaat daarbij zowel om vragen over het ‘hoe’ als om vragen over het ‘waartoe’. In deze bundel verkennen diverse lectoren en leraren vanuit verschillende invalshoeken en aan de hand van concrete voorbeelden hoe pedagogische inzichten over de onderwijspraktijk dienstbaar kunnen zijn aan die praktijk. Daarbij gaat het vooral om de vraag wat vruchtbare manieren zijn om de relatie tussen onderzoek en praktijk zo goed mogelijk tot stand te brengen en in stand te houden. Daarbij tonen de bijdragen onder andere dat als onderzoek dienstbaar wil zijn aan de onderwijspraktijk, men er rekening mee moet houden dat onderwijs geen kwestie is van de inzet van al dan niet effectieve interventies, maar dat onderwijsprocessen complexe, communicatieve processen zijn die beogen de vorming van leerlingen op gang te brengen. Gert Biesta is als hoogleraar werkzaam bij de National University of Ireland, Maynooth en de University of Edinburgh. Hij bekleedde van 2016 tot 2020 de nivoz-leerstoel voor de pedagogische dimensies van onderwijs aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Zijn werk verscheen tot nu toe in twintig talen. Maartje Janssens is wetenschappelijk medewerker bij Stichting NIVOZ, waar ze onder meer de lectorenkring coördineert.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2021 | Hardback | 216 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 216 x 146 x 18 mm | Gewicht: 420 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Philippe Meirieu
Pedagogiek: De plicht om weerstand te bieden

9789490120320 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

"Krachtig en actueel" - Gert Biesta Weerstand ervaren, weerstand leren bieden aan verlangens en leren omgaan met weerstand van anderen: dit zijn fundamentele ervaringen die kinderen in opvoeding en onderwijs moeten meekrijgen. Sterker nog: kinderen hebben er recht op, zo stelt pedagoog Philippe Meirieu in dit boek. Weerstand is in het denken van Meirieu geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen levenshouding. Leraren en opvoeders hebben de verantwoordelijkheid om van weerstand bieden een pedagogische prioriteit te maken. Ze moeten dit bieden aan de torenhoge maatschappelijke verwachtingen van het onderwijs, aan de ouders en leerlingen die een beroep op hen doen en, niet in de laatste plaats, aan zichzelf. Philippe Meirieu (1949) is in Frankrijk de pedagoog bij uitstek. Hij is als adviseur op nationaal niveau betrokken geweest bij belangrijke onderwijshervormingen, waaronder een hervorming van de lerarenopleidingen en een curriculumherziening. Ook is hij actief als politicus, de laatste jaren als vice-president van de regio Rhône-Alpes, met in zijn portefeuille het thema 'een leven lang leren'.

Nederlandstalig | 2e Druk | 2019 | Paperback / softback | 176 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 223 x 154 x 16 mm | Gewicht: 390 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



David Didau, Nick Rose
Psychologie in de klas
'Wat iedere leraar moet weten
9789490120399 | € 29,99 | Leverbaar via het CB

Hoe werkt het menselijk brein? Hoe leren kinderen en wat kunnen leraren doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Wat is er nodig om leerlingen de lesstof beter te laten onthouden? En waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd? De psychologie biedt leraren veel bruikbare antwoorden op deze vragen. In dit boek beschrijven de auteurs de belangrijksteinzichten op het gebied van denken en leren, en van motivatie en gedrag. Zij laten zien hoe leraren hun lessen daarmee kunnen verbeteren. David Didau is 15 jaar leraar geweest in Engeland, en is inmiddels auteur van een aantal populaire boeken en een veelgevraagd spreker. Hij verzorgt trainingen voor leraren, met name op het gebied van lees- en taalonderwijs. Nick Rose is een voormalig psychologisch onderzoeker en als onderzoeksspecialist betrokken geweest bij het Teach-First-programma (vergelijkbaar met ‘Eerst de Klas’). Toen hij ging lesgeven viel hem op dat er onder zijn collega’s behoefte was aan gefundeerde kennis over leren en motivatie. Samen schreven zij dit boek met de bedoeling om iedere leraar toegang te geven tot belangrijke psychologische kennis voor de lespraktijk.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2019 | Paperback / softback | 340 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 225 x 154 x 27 mm | Gewicht: 729 gr.

€ 29,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Tom Bennett
Regie in de klas

9789490120474 | € 29,99 | Leverbaar via het CB

Goed gedrag is het begin van goed leren. Alle leerlingen verdienen klaslokalen waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Het is een van de belang- rijkste taken van de leraar om zo’n ruimte te creëren. Maar dit gaat niet vanzelf. Het is niet voldoende om te zeggen dat leerlingen zich moeten gedragen, goed gedrag zal weloverwogen en met veel inspanning moeten worden aangeleerd. Regie in de klas is een praktische gids die leraren hierbij helpt. Praktisch, wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op de expertise van geweldige leraren van over de hele wereld. Het staat vol met strategieën, tips en gedegen adviezen, waar iedere leraar – nieuw of ervaren – iets mee kan. Tom Bennett is voormalig docent, gedragsdeskundige en oprichter van ResearchED. Hij schreef diverse publicaties over gedrag in de les en is een veelgevraagd internationaal spreker.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2022 | Paperback / softback | 426 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 225 x 156 x 36 mm | Gewicht: 900 gr.

€ 29,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Tom Bennett
Regie in de klas

9789490120498 | € 14,99 | Leverbaar via het CB

Goed gedrag is het begin van goed leren. Alle leerlingen verdienen klaslokalen waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Het is een van de belangrijkste taken van de leraar om zo'n ruimte te creëren. Maar dit gaat niet vanzelf. Het is niet voldoende om te zeggen dat leerlingen zich moeten gedragen, goed gedrag zal weloverwogen en met veel inspanning moeten worden aangeleerd. Regie in de klas is een praktische gids die leraren hierbij helpt. Praktisch, wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op de expertise van geweldige leraren van over de hele wereld. Het staat vol met strategieën, tips en gedegen adviezen, waar iedere leraar - nieuw of ervaren - iets mee kan. Tom Bennett is voormalig docent, gedragsdeskundige en oprichter van ResearchED. Hij schreef diverse publicaties over gedrag in de les en is een veelgevraagd internationaal spreker.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2022 | E-boek Epub | 369 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 14,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Jeroen Steenbakkers
Speelse toewijding
'Een pedagogisch-didactische aanpak voor betekenisvol schrijfstijl- en formuleeronderwijs
9789490120528 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

Het gangbare formuleeronderwijs op de middelbare school is traditiegetrouw sterk gericht op taalnormen en hoe daaraan te voldoen. In dit boek wordt er beschreven wat er gebeurt als docenten hun doelen verbreden en ‘bewuste taalvaardigheid’ tot inzet maken van de les. Hierbij wordt gebruik gemaakt van concrete lesopdrachten en leerlingteksten. Daarnaast worden de stilistische, didactische en pedagogische overwegingen besproken die hieraan ten grondslag liggen. Dit boek is geschreven voor (aankomende) leraren Nederlands, lerarenopleiders, vakdidactici, methodeschrijvers en curriculumontwikkelaars. Jeroen Steenbakkers is sinds 1993 docent Nederlands. Gaandeweg kreeg hij steeds meer vragen over de manier waarop formuleeronderwijs in zijn les en op zijn school werd vormgegeven. Waarom doen we wat we doen? Zou het ook anders kunnen? Als docent-onderzoeker (met een lerarenbeurs van Dudoc Alfa) ging hij op zoek naar antwoorden. Zijn onderzoek, waar deze publieksuitgave uit voortkomt, werd in 2021 bekroond met de Facultaire Impactprijs Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen. In 2022 kreeg het onderzoek een eervolle vermelding voor de Ben Feringa Impact Award van de Rijksuniversiteit Groningen.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2023 | Paperback / softback | 146 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 216 x 146 x 13 mm | Gewicht: 286 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Kim Krijnen
Toetsrevolutie
'Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
9789490120207 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

Steeds meer scholen zetten toetsen niet meer alleen in om het leren van leerlingen te beoordelen, maar vooral om het leren van deze leerlingen een impuls te geven: zij zetten toetsen formatief in. Formatief toetsen kan de aansluiting tussen leren, instructie en beoordelen versterken, maar biedt leerlingen ook de kans meer eigenaarschap te voelen over hun leren en over de wijze waarop zij worden beoordeeld. In dit boek komen leraren aan het woord die vanuit visie en enthousiasme op individuele basis zijn gestart met vormen van formatief toetsen. Deze leraren zijn werkzaam in diverse onderwijssectoren en verzorgen onderwijs in vakken als lichamelijke opvoeding, filosofie, een taal, biologie of natuurkunde. In hun portretten spreken zij openhartig over de successen en mislukkingen tijdens het implementeren van formatief toetsen. Ook staat er in dit boek een aantal verdiepende artikelen over de praktijk van formatief toetsen. Deze gaan in op onderwerpen als feedback, leerlingmotivatie en zelfsturing. Het slothoofdstuk richt zich op de schoolbrede implementatie van formatief toetsen met als vraag: hoe te komen van een toetscultuur naar een feedbackcultuur? Dominique Sluijsmans en René Kneyber reiken leraren en schoolleiders handvatten en overwegingen waarmee zij in de eigen school deze toetsrevolutie kunnen bewerkstelligen.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2016 | Paperback / softback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 240 x 170 x 15 mm | Gewicht: 455 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Craig Barton
Volgens Barton
'Lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts, en 12 jaar aan mislukkingen
9789490120368 | € 39,99 | Leverbaar via het CB

Naar goede wiskundedidactiek is al veel onderzoek gedaan, maar in al die jaren dat docent Craig Barton voor de klas stond heeft hij zich daar – tot zijn grote schaamte – nooit echt in verdiept. Toen hij dat wel ging doen ging er een goudmijn voor hem open, en vond antwoorden op de vragen waar iedere wiskundeleraar wel mee worstelt. Hoe voorkom je wiskundefobie? Hoe bereid je leerlingen het beste voor op het examen? Hoe zet je formatieve evaluatie goed in? Wat is het geschikte moment om een realistische context te introduceren? Wat is de beste manier om iets uit te leggen? Hoe motiveer ik leerlingen voor mijn vak? En hoe zorg ik dat ze de stof beter gaan onthouden? In dit boek vertelt Barton hoe hij zijn leven heeft gebeterd en al deze wetenschappelijke inzichten in zijn lessen toepast. Daarbij maakt hij gebruik van vele praktische en herkenbare voorbeelden. Verplichte kost dus voor iedereen die zijn of haar wiskunde-onderwijs wil verbeteren, ongeacht zijn of haar favoriete getal. (Eerder verscheen deze uitgave in 2019 als een deel 1 & een deel 2. In deze editie (2020) zijn alle 12 hoofdstukken van beide delen samengevoegd). Craig Barton is wiskundeleraar sinds 2004. Hij is de ontwikkelaar van twee populaire wiskundewebsites: www.mrbartonmaths.com en www.diagnosticquestions.com, en onderhoudt een goed beluisterde podcast waarin hij met tal van leraren en andere experts spreekt over wiskundedidactiek. “Een buitengewoon en belangrijk boek” – Dylan Wiliam

Nederlandstalig | 2e Druk | 2020 | Paperback / softback | 540 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 225 x 155 x 44 mm | Gewicht: 1136 gr.

€ 39,99  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Craig Barton
Volgens Barton / deel 2

9789490120344 | € 20,95 | Leverbaar via het CB

In deel 1 van Volgens Barton stond wiskundeleraar Craig Barton uitgebreid stil bij het uitleggen van wiskunde. In dit nieuwe deel bespreekt hij oefenopdrachten, wederom aan de hand van wetenschappelijk onderzoek.Hoe kun je door middel van het ontwerp van vragen, de volgorde van aanbieden en het nabespreken van opdrachten het begrip van leerlingen verhogen? En vooral ook: hoe kun je er als leraar voor zorgen dat de onderwerpen die je behandelt ook daadwerkelijk onthouden worden? Barton pakt de wetenschap er ook bij om te begrijpen hoe leerlingen zelfstandiger kunnen worden en opdrachten die meer inzicht vereisen beter kunnen gaan maken. Ook staat Craig Barton in dit deel uitgebreid stil bij het formatief evalueren in de wiskundeles aan de hand van diagnostische vragen. Hoe verweef je dit in je lessen? Naar welke informatie ben je eigenlijk op zoek? En hoe organiseer je dit zo dat leerlingen er het meeste van opsteken en jij niet uren bezig bent met nakijken? Verplichte kost dus voor iedereen die zijn of haar wiskundeonderwijs wil verbeteren, ongeacht zijn of haar favoriete getal. Craig Barton is wiskundeleraar sinds 2004. Hij is de ontwikkelaar van twee populaire wiskundewebsites: www.mrbartonmaths.com en www.diagnosticquestions.com, en onderhoudt een goed beluisterde podcast waarin hij met tal van leraren en andere experts spreekt over wiskundedidactiek. “Een buitengewoon en belangrijk boek” – Dylan Wiliam

Nederlandstalig | 1e Druk | 2019 | Paperback / softback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 224 x 154 x 23 mm | Gewicht: 615 gr.

€ 20,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Gert Biesta
Wereldgericht onderwijs
'Een visie voor vandaag
9789490120511 | € 25,95 | Leverbaar via het CB

Onderwijs is niet alleen bedoeld om leerlingen toe te rusten met de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om zich staande te kunnen houden in de wereld. De wereld is ook de plaats waar ons menselijk bestaan zich afspeelt en waar kinderen en jongeren voor de uitdaging staan om hun eigen leven te leiden. Daarom zou onderwijs niet kindgericht, leerstofgericht of toekomstgericht moeten zijn, maar dient het altijd te werken vanuit een wereldgerichte oriëntatie. In de zeven hoofdstukken van dit boek laat Gert Biesta zien waarom onderwijs wereldgericht dient te zijn, wat dit betekent voor de onderwijspraktijk, en wat dit vraagt van de leraar. Hij laat zien dat lesgeven ertoe doet, met name om de aandacht van leerlingen te vestigen op de wereld en op wat de wereld van hen vraagt. De school komt daarmee in beeld als de ruimte en tijd die we aan de nieuwe generatie ter beschikking stellen om de wereld, en zichzelf in relatie tot die wereld, te ontmoeten. De mate waarin de samenleving die ruimte en tijd nog beschikbaar wil stellen, is een belangrijke indicator van haar democratische kwaliteit. Gert Biesta is als hoogleraar werkzaam bij de Moray House School of Education and Sport van de University of Edinburgh en verbonden aan het Centre for Public Education and Pedagogy van de National University of Ireland at Maynooth.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2022 | Paperback / softback | 186 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 214 x 145 x 18 mm | Gewicht: 360 gr.

€ 25,95  Consumenten: bestel hier  
Boekhandels: bestel via Centraal Boekhuis



Pieter Leenheer
De bril van de leraar

9789490120351 | Uitverkocht

Macht mag in een democratische rechtsorde niet in één hand berusten, schreef Herman Tjeenk Willink in Groter denken, kleiner doen (2019). Van belang is een evenwicht van macht en tegenmacht. In de publieke sector vergt tegenmacht een gemeenschappelijke opvatting over professionaliteit, over wat het vak van bijvoorbeeld huisarts of leraar inhoudt en welke taken daarbij horen. Tjeenk Willink constateert dat die opvatting vaak ontbreekt. Dit boek, De bril van de leraar, laat zien dat dit laatste zeker geldt voor de leraar voortgezet onderwijs. In veel opzichten is in dat deel van de beroepsgroep geen sprake van een breed gedeelde opvatting over het vak, een breed gedeelde beroepsidentiteit. Dat is de voornaamste reden waarom de leraar geen duidelijke stem heeft in de nationale onderwijsdialoog. De in 1968 ingevoerde Mammoetwet ging wel uit van zo’n gemeenschappelijke opvatting over het vak. De overheid realiseerde zich dat echter niet, maar kón dat ook niet: het overheersende beroepsbeeld, óók in de vakliteratuur, was namelijk dat van de autonome professional. De bril van de leraar beschrijft in hoeverre door de jaren heen, na de invoering van de Mammoet, onder meer overheidsbeleid, de komst van nieuwe lerarenopleidingen en de veranderingen in de schoolorganisatie invloed hebben uitgeoefend op de beroepsidentiteit, op de bril waardoor de leraar de schoolwerkelijkheid bekijkt. Vandaag de dag is er nog steeds geen sprake van een breed gedeelde beroepsidentiteit. Het boek eindigt met een beschouwing over wat ervoor nodig is om een effectieve tegenmacht, een sterke beroepsorganisatie te vormen. Pieter Leenheer (1938) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde, was leraar Nederlands, leraren opleider, directeur nascholing en landelijk coördinator scholennetwerken bij de grote innovaties van de jaren negentig en nul. Hij was bestuurslid van Levende Talen en velon, enredacteur van hbo Journaal en Meso magazine waarvoor hij ook strips tekende over management en organisatie. Op dit moment is hij als redacteur/tekenaar verbonden aan dnm/De Nieuwe Meso en bestuurslid van de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2019 | Paperback / softback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 216 x 144 x 15 mm | Gewicht: 454 gr.

Uitverkocht



Alderik Visser
De geschiedenis herhaalt zich niet
'kanttekeningen bij het onderwijsdebat
9789490120160 | In prijs opgeheven (ramsj)

'Het onderwijs is voorwerp van de aanhoudende zorg der regering,' zo opent artikel 23 van onze grondwet uit 1848. Anno 2016 lijkt onderwijs voorwerp van aanhoudende zorg van bijna iedereen in Nederland. In kranten en tijdschriften, maar vooral ook via het Internet, op Twitter en op zogenoemde 'edublogs' is een nieuwe openbaarheid ontstaan waarin burgers en professionals, professoren en politici, ouders en ja, ook leerlingen samen open spreken over het vermeende succes en het waargenomen falen van het onderwijs in Nederland.

Als geen ander heeft Alderik Visser, geschiedenisleraar, historicus en onderwijskenner, het gesprek in die publieke ruimte de afgelopen jaren mede vorm en diepte proberen te geven. Aan de ene kant leveren de artikelen en blogs die hier zijn gebundeld kritisch, analytisch commentaar op onderwijsdebatten zoals die in de afgelopen jaren in Nederland gevoerd zijn. Aan de andere kant werpen ze soms ongemakkelijke vragen op - historisch, sociologisch, onderwijskundig, filosofisch - over praktijken, mythen en beleidslijnen in en rond onderwijs die ook in de toekomst relevant zullen blijven. Een must-read voor docenten, ouders, politici en beleidsmakers, voor iedereen eigenlijk, die kritisch en constructief deel wil nemen aan het publieke debat over onderwijs.


Nederlandstalig | 1e Druk | 2016 | Paperback / softback | 150 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 216 x 145 x 10 mm | Gewicht: 251 gr.

In prijs opgeheven (ramsj)



Rene Kneyber
De ordegenerator

9789490120009 | Uitverkocht

De Ordegenerator De ordegenerator is een generator die in elke les aanwezig is. Wie aan bepaalde voorwaarden voldoet genereert orde, en als er orde is genereert dat als vanzelf nog meer orde. Even zo goed kan de ordegenerator veranderen in een wanordegenerator. Chaos leidt dan vanzelfsprekend tot nog meer chaos. Leerlingen en docenten zijn dan de grip en het overzicht over de situatie volledig kwijt. Dit boek is een praktisch handboek bedoeld om docenten en studenten te helpen in het richting en vorm geven aan de orde in de les. Niet alleen helpt het om ordeproblemen te doorzien en te begrijpen, ook wordt er gewerkt aan specifieke vaardigheden die iedere docent in de les kan toepassen en begrijpen. De ordegenerator bestaat uit verwerkingsvragen van de theorie, opdrachten en aanvullende theorie. Bevat onder andere: * Meer dan twintig uur aan oefeningen over orde houden. Oefen onder andere: o Non-verbaal corrigeren o Werken met visuele instructieplannen o Het opstellen en instrueren van routines. * Theoretische aanvullingen op Orde houden in het voortgezet onderwijs: o Belonen o Verbale correcties o Jezelf evalueren op ordeproblemen o De relatie behouden in een conflict. Dit handboek is voor gebruik bij Orde houden in het voortgezet onderwijs en is zonder niet te gebruiken. Orde houden in het voortgezet onderwijs is een uitgave van Didactief in samenwerking met uitgeverij School BV en Handelingsbrutaal. René Kneyber (1978) is docent op het vmbo en geeft al een aantal jaar trainingen in orde houden door heel Nederland. Hij schreef de bestsellers Orde houden in het vmbo (2009) en Orde houden in het voortgezet onderwijs (2011). Regelmatig treedt hij op in de media over maatschappelijke vraagstukken rond gezag, orde en probleemgedrag in scholen. "De positieve boodschap van dit boek is: Orde Genereren kun je leren. Aan de hand van deze handleiding - vol leerzame oefeningen en concrete tips - kan iedere docent zich daarin systematisch en stap voor stap bekwamen. Een echte aanrader." - Astrid Boon, orthopedagoge en auteur van Straf/Regels en Te gezellig in de les "Duidelijke theorie, maar de kracht ligt ontegenzeggelijk in de vele praktische oefeningen die direct in de klas toepasbaar zijn en keer op keer hun effectiviteit bewijzen." - Elsbeth de Jager, docente Duits en auteur van Niet waar! "Een van de dingen die ik leerde: Stel minder regels, krijg meer gedaan! Bij mij in de klas gelden slechts drie regels waaraan iedereen zich moet houden. Duidelijk, makkelijk te onthouden voor leerlingen én voor jezelf en dus ook makkelijk te handhaven." - Bastiaan Kikkert, docent biologie

Nederlandstalig | 1e Druk | 2012 | Paperback / softback | 120 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 298 x 211 x 9 mm | Gewicht: 369 gr.

Uitverkocht



René Kneyber
De ordegenerator
'handboek bij orde houden in het voortgezet onderwijs
9789490120047 | € 9,99 | Alleen leverbaar via uitgever

De Ordegenerator: De ordegenerator is een generator die in elke les aanwezig is. Wie aan bepaalde voorwaarden voldoet, genereert orde. Enals er orde is, genereert dat als vanzelf nog meer orde. Even zo goed kan de ordegenerator veranderen in een wanordegenerator. Chaos leidt dan vanzelfsprekend tot nog meer chaos. Leerlingen en docenten zijn dan de grip op en het overzicht over de situatie volledig kwijt. Dit boek is een praktisch handboek bedoeld om docenten en studenten te helpen om beter orde te kunnen houden in de les. Het boek helpt om ordeproblemen te doorzien en te begrijpen. Ook werkt u in het boek specifieke vaardigheden die iedere docent in de les kan toepassen. De Ordegenerator bestaat uit verwerkingsvragen van de theorie, opdrachten en aanvullende theorie. Bevat onder andere: * meer dan twintig uur aan oefeningen over orde houden met onderwerpen als non-verbaal corrigeren, werken met visuele instructieplannen en het opstellen en instrueren van routines. * Theoretische aanvullingen op Orde houden in het voortgezet onderwijs. Dit ebook is in een Ipad-vriendelijk formaat! Dit handboek kunt u alleen gebruiken in combinatie met Orde houden in het voortgezet onderwijs en is zonder deze uitgave niet te gebruiken. Orde houden in het voortgezet onderwijs is een uitgave van Didactief in samenwerking met uitgeverij School BV en Handelingsbrutaal. René Kneyber (1978) is docent op het vmbo en geeft al een aantal jaar trainingen in orde houden door heel Nederland. Hij schreef de bestsellers Orde houden in het vmbo (2009) en Orde houden in het voortgezet onderwijs (2011). Regelmatig treedt hij op in de media over maatschappelijke vraagstukken rond gezag,orde en probleemgedrag op scholen. 'De positieve boodschap van dit boek is: orde genereren kun je leren. Aan de hand van deze handleiding - vol leerzame oefeningen en concrete tips -kan iedere docent zich daarin systematisch en stap-voor-stap bekwamen. Een echte aanrader.' - Astrid Boon, orthopedagoge en auteur van Straf/Regels en Te gezellig in de les 'Duidelijke theorie, maar de kracht ligt ontegenzeggelijk in de vele praktische oefeningen die direct in de klas toepasbaar zijn en keer op keer hun effectiviteit bewijzen.' - Elsbeth de Jager, docente Duits en auteur van Niet waar! 'Een van de dingen die ik leerde: stel minder regels, krijg meer gedaan! Bij mij in de klas gelden slechts drie regels waaraan iedereen zich moet houden. Duidelijk, makkelijk te onthouden voor leerlingen én voor jezelf en dus ook makkelijk te handhaven.' - Bastiaan Kikkert, docent biologie

Nederlandstalig | 1e Druk | 2012 | E-boek PDF | 120 Pagina's | Phronese, Uitgeverij

€ 9,99  bestel hier  
Boekhandels: bestel rechtstreeks bij de uitgever, 06-46325208



Gert Biesta
De terugkeer van het lesgeven

9789490120290 | Uitverkocht

In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een ‘coach’ zijn of een ‘lerende onder lerenden’ en leerlingen moeten vooral ‘autonoom leerstof tot zich kunnen nemen’. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, in plaats daarvan houdt hij een pleidooi voor een ‘derde weg’ waarin het werk van leraren integraal onderdeel van het onderwijs blijft. Gert Biesta is als Professor of Education werkzaam in het Department of Education van Brunel University London en Onderwijs, Opleiding en Vorming op de nivoz-leerstoel aan de Universiteit voor Humanistiek. Daarnaast is hij visiting professor bij nla University College, Bergen, Noorwegen.Hij is sinds 2015 geassocieerd lid van de Onderwijsraad.

Nederlandstalig | 3e Druk | 2018 | Paperback / softback | 182 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 222 x 152 x 18 mm | Gewicht: 389 gr.

Uitverkocht



Jolanda Hogewind, Mohamed El Jaouhari
Een radslag in het onderwijs
'over de cultuurverandering op het Calvijn College
9789490120276 | Uitverkocht

Het Amsterdamse Calvijn College stond er in 2009 slecht voor. De school verkeerde in een diepe crisis, en binnen de muren heersten pessimisme en cynisme. Het personeel voelde zich lamgeslagen. Vanuit dit dieptepunt wisten de medewerkers, de leerlingen en alle betrokkenen samen iets bijzonders te realiseren: er kwam weer plezier in leren en werken op het Calvijn College. Dit boek, geschreven vanuit het perspectief van de betrokken schoolleiders, beschrijft hoe zij leiding gaven aan deze 'radslag', waarbij docenten en leerlingen de verantwoordelijkheid kregen en namen om een school te scheppen waar iedereen trots op kan zijn. "Optimistisch, meeslepend, inspirerend" - Henk Spaan

Nederlandstalig | 4e Druk | 2017 | Paperback / softback | 104 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 201 x 126 x 10 mm | Gewicht: 169 gr.

Uitverkocht



René Kneyber, Jelmer Evers
Het Alternatief / 2 De ladder naar autonomie

9789490120115 | Uitverkocht

In vergelijking met hun collega's in andere landen hebben Nederlandse leraren veel autonomie, maar desondanks klagen zij regelmatig over een gebrek aan professionele ruimte. Onderwijsinnovatie en -verbetering komen maar moeizaam van de grond. In dit vervolg op 'Het Alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs!' gaan verschillende auteurs, onder wie Gert Biesta, Edith Hooge, Marco Snoek, Hester IJsseling en Alderik Visser, in op deze vreemde paradox in het Nederlandse onderwijs. Daarbij komen onderwerpen aan bod zoals vertrouwen en controle, teacher leadership, de docent als netwerker en zelfbestuur van leraren. René Kneyber is docent wiskunde, lid van de Onderwijsraad en columnist voor Trouw. Jelmer Evers is docent geschiedenis en werd in 2015 genomineerd voor de Global Teacher Prize. In 2013 brachten zij samen de voorganger van dit boek uit, en in 2015 verscheen hun internationale boek 'Flip the System: Changing Education from the Ground Up'.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2015 | Paperback / softback | 200 Pagina's | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 241 x 172 x 12 mm | Gewicht: 334 gr.

Uitverkocht



Gert J.J. Biesta
Het prachtige risico van onderwijs

9789490120085 | Uitverkocht

In dit visionaire boek houdt onderwijspedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema's van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipatie, democratie en virtuositeit werkt Biesta zijn boodschap uitvoerig uit: we kunnen onderwijs niet begrijpen als een krachtig, productieachtig proces, maar enkel als een zwak, existentieel proces. Hij laat zien dat we in het onderwijs doelen breder moeten stellen dan alleen meetbare opbrengsten en resultaten, en betoogt op onovertroffen wijze dat als onderwijs wil slagen, dat door niemand kan worden afgedwongen. In 2014 werd dit boek bekroond met de Outstanding Book Award in division B 'Curriculum Studies' door de American Educational Research Association.

Nederlandstalig | 4e Druk | 2015 | Paperback / softback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 215 x 145 x 13 mm | Gewicht: 302 gr.

Uitverkocht



Gert J.J. Biesta
Het prachtige risico van onderwijs

9789490120108 | Uitverkocht

'Gert Biesta, een briljante academicus met een gul hart, verstevigt met Het prachtige risico van onderwijs zijn positie als internationaal leider in de onderwijsfilosofie.' - Lynda Stone, Universiteit van North Carolina 'Een intellectuele kanonskogel' - Simon Verwer, Denkfiguur en leraar 'Dit boek laat een kwaliteit van denken en redeneren zien die zeldzaam is in deze tijd.' - Learning Space In dit visionaire boek houdt onderwijspedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema's van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipatie, democratie en virtuositeit werkt Biesta zijn boodschap uitvoerig uit: we kunnen onderwijs niet begrijpen als een krachtig, productieachtig proces, maar enkel als een zwak, existentieel proces. Hij laat zien dat we in het onderwijs doelen breder moeten stellen dan alleen meetbare opbrengsten en resultaten, en betoogt op onovertroffen wijze dat als onderwijs wil slagen, dat door niemand kan worden afgedwongen. In 2014 werd dit boek bekroond met de Outstanding Book Award in division B 'Curriculum Studies' door de American Educational Research Association.

Nederlandstalig | 2e Druk | 2014 | Hardback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 223 x 152 x 22 mm | Gewicht: 448 gr.

Uitverkocht



Joop Berding
Ik ben ook een mens
'opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt
9789490120139 | Uitverkocht

'Joop Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt.
Weliswaar zijn zij belangrijke figuren uit een voorbije tijd, maar door de manier waarop Berding ze samen ten tonele voert blijken ze ineens een grote inspiratiebron te vormen voor hedendaagse opvoeding en onderwijs.

Is een kind van zichzelf al een sociaal functionerend mens, of moet het daartoe worden opgevoed? Is het onderwijs bedoeld om de wereld te verbeteren? En waaraan ontlenen docenten hun pedagogisch gezag? Een échte aanrader voor iedereen die graag nog meer aan het denken gezet wil worden over opvoeding en onderwijs.'
- Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek


Joop Berding (1954) werkt als docent en onderzoeker bij het Instituut voor Sociale Opleidingen en het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam.


Nederlandstalig | 1e Druk | 2016 | Hardback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 223 x 154 x 20 mm | Gewicht: 451 gr.

Uitverkocht



Anita Bruin-Raven, Hartger Wassink, Cok Bakker
Kiezen voor persoonsvorming
'identiteitsontwikkeling van leerling en school
9789490120191 | Uitverkocht

Persoonsvorming in het onderwijs staat recent sterk in de belangstelling. Het wordt door velen gezien als een cruciaal element van goed onderwijs. Maar er zijn ook vragen. Wat is persoonsvorming nu precies? Hoe geef je er als leraar vorm aan in de praktijk van het klaslokaal? Voor welke uitdaging staat een schoolleider die met persoonsvorming aan de slag gaat? Dit boek beschrijft de praktijk van een school die persoonsvorming als vak heeft ingevoerd. Het biedt geen defi nitief antwoord op deze vragen, maar reikt ervaringen, theoretische kaders en reflecties vanuit het perspectief van leraar en leerling aan, die andere leraren en schoolleiders kunnen inspireren om zelf bewust met persoonsvorming in hun onderwijs aan de slag te gaan.

Nederlandstalig | 1e Druk | 2016 | Paperback / softback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 200 x 125 x 7 mm | Gewicht: 130 gr.

Uitverkocht



René Kneyber
Neem gewoon ontslag
'Columns en verhalen over onderwijs
9789490120238 | Uitverkocht

Leraren zouden weleens wat gevaarlijker mogen zijn. In Neem gewoon ontslag, een bundel met columns en verhalen, geeft René Kneyber zelf het goede voorbeeld. Vlijmscherp en met veel ironie analyseert hij de politieke en maatschappelijke ontwikkelingen rondom het onderwijs. René Kneyber (1978) is docent wiskunde en kroonlid van de Onderwijsraad. Hij schreef diverse boeken waaronder Het Alternatief: Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! en Toetsrevolutie. Tweewekelijks verzorgt hij een column in Trouw. "Een van de invloedrijkste docenten van Nederland." Volkskrant "Zijn columns zijn altijd boeiend, en weleens charmant." Meester Bart "Kneyber is symbool van een hoopgevende trend." Scienceguide

Nederlandstalig | 1e Druk | 2017 | Paperback / softback | Phronese, Uitgeverij | Afmetingen: 201 x 125 x 13 mm | Gewicht: 247 gr.

Uitverkocht